Manapság már minden az AI-ról szól 2025-ben. A legtöbb szoftver, mobilalkalmazás és webalkalmazás már rendelkezik valamilyen AI kiegészítővel vagy döntéstámogató rendszerrel, esetleg asszisztensel. Vannak olyanok, akik szeretik, vannak akik kifejezetten nem, de egy biztos: Az AI elkezdte behálózni a világot és az életünk részévé vált.
Hogyan integrálható mesterséges intelligencia egy szoftverbe?
Az AI integrálása nem olyan nagy ördöngősség, mint azt elsőre gondolnánk. A legegyszerűbb módon úgy történik ez, hogy a megrendelő regisztrál – vagy megbízza a fejlesztő céget, hogy regisztráljon – egy API hozzáférést, például az OpenAI ChatGPT API-ra. Ez egy titkos kulcs, amivel a külsős szoftver kommunikálni tud az OpenAI ChatGPT mesterséges intelligenciájával és hozzáfér ahhoz az erőforráshoz.
Ezután meg kell tanítani az AI-t arra, hogy mi is lesz az ő feladata, hogyan kell viselkednie és mit fognak elvárni tőle a felhasználók. Egyszóval fog kapni egy Role-t. Például itt adjuk meg neki, hogy csak szöveges inputot fog kapni a felhasználótól, vagy csak képet vagy esetleg hangot. Ezután meg lesz tanítva neki, hogy mi a feladata a kapott inputtal.
Fontos, hogy a tanítás során a prompt egyértelmű legyen. Hiszen az AI nem térhet ki ebből és minden egyes alkalommal csak azt fogja csinálni ami ebben a szerepben meg van adva neki.
Például ha egy mobil alkalmazásban szeretnénk létrehozni egy olyan AI-t aminek az az egyetlen dolga, hogy ellenőrizze, hogy mi a baja egy növénynek, miért sárgák a levelei és megoldásokat nyújtson erre, akkor az alábbi prompt-ot fogjuk használni a system role megadásánál, nagyon leegyszerűsítve:
„Te egy nagyon profi növény szakértő vagy. Csak egyetlen egy képet fogsz kapni növényekről és a feladatod az hogy megállapítsd, mi a baja a növénynek. Az alábbi struktúra szerint adhatsz csak választ [növény neve], [pontos betegsége], [megoldás a betegségre]. Ha elsőre nem tudod megállapítani, akkor annyi a dolgod [ÚJ KÉPET KÉREK]”
Hasonló alkalmazás egyébként elérhető a Google Play-en és több mint félmillióan töltötték le és nagy része a felhasználóknak előfizetője az alkalmazásnak.
Mennyibe kerül integrálni egy AI modelt?
Itt kétféle költséget kell számolnunk. Az egyik egy egyszeri fejlesztési költség (a már fent részletezett lépések programozási költsége). A másik költség pedig a folyamatos OpenAI API költsége, amit nagyjából a következőképpen határozhatunk meg:
Kategória | Egység | USD ár | HUF ár | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
Szöveg (GPT-3.5 Turbo) | 1 szó (~1,3 token) | 0,0000026 USD | 0,00093 HUF | 1 000 szó ~0,93 Ft |
Kép (alacsony minőség) | 1 kép | 0,01 USD | 3,59 HUF | 256×256 vagy 512×512 |
Kép (közepes minőség) | 1 kép | 0,04 USD | 14,34 HUF | 1024×1024 |
Kép (magas minőség) | 1 kép | 0,17 USD | 60,95 HUF | 1024×1024 részletes |
Ezeket az úgynevezett tokeneket előre kell feltölteni és befizetni az OpenAI-nak az API kezelő oldalán. Ezek a token költségek szerencsére szinte elhanyagolhatóak, főleg ha előfizetős modelt alkalmazunk a szoftverünkben – hisz így a felhasználók havonta ennek a többszörösét fizetik, mégis eszméletlen sokat hozzá tud tenni egy AI bármilyen szoftverhez vagy mobil alkalmazáshoz.
Megéri integrálni az AI-t?
Röviden: Igen! Bővebben, a válasz ennél kicsit bonyolultabb. Tényszerű az, hogy az AI térhódítása elképesző léptékű. Szinte mindenki használ ma már valamilyen AI-t. Az olyan mobil alkalmazások vagy szoftverek, amelyekben van AI döntéstámogatás, vagy asszisztens rendkívűl eladhatóak és a kereslet ezekre egyre csak nő.
Ha csak azt vizsgáljuk meg, hogy a jövő szoftverei és alkalmazásai mind-mind AI támogatottak lesznek – hiszen ez az elkereülhetetlen jövő – akkor jogosan érezhetjük azt, hogy lépni kell az ilyen jellegű fejlesztések felé – hiszen, ha előre tudjuk, hogy mi lesz a jövőben, akkor könnyen tudunk a versenytársak előtt járni.